Розмір шрифту:
ЗАСТОСУВАННЯ ТАКСОНОМІЇ БЛУМА В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ
Остання редакція: 2022-06-01
Тези доповіді
Таксономія освітніх завдань у когнітивній сфері Б. Блума, яка створена у співавторстві в 1956 році, сьогодні називається традиційною та вважається актуальною. Вченими для оцінювання рівня засвоєння інформації та визначення навчальних цілей виділено такі шість рівнів: знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання (рис. 1). Базовим є рівень знань, і просування студента в навчальному процесі за кожним наступним рівнем цієї піраміди виводить його на наступний щабель – вищий ступінь засвоєння матеріалу.
Рис. 1. Класифікаційні рівні засвоєння інформації студентами за таксономією Блума
В умовах сучасності, коли вища освіта здобувається у різних формах або в їх поєднанні, представимо ефективність застосування таксономії освітніх цілей Б. Блума у дистанційній та змішаній формах здобуття освіти. Студентам попередньо надається навчальний матеріал для вивчення й осмислення, а опрацювання здобутих знань під час розв’язання задач, складання аналітичних таблиць і діаграм відбувається у співпраці з викладачем на занятті. Не кожен студент здатний опановувати знання за рівнями застосування, аналізу самостійно. Це може бути онлайн-заняття при дистанційній формі навчання або в аудиторії при змішаній. Допомога викладача в процесі застосування й аналізу знань студентами сприяє індивідуальному просуванню студента по наступним двом сходинкам таксономії – таким рівням як синтез і оцінювання – формуванню більш високого рівня мисленнєвої діяльності особистості. На перших заняттях вивчення курсу здобуття знань студентами за рівнями синтезу та оцінювання проходить під патронатом педагога на занятті, а в подальшому переноситься на самостійну роботу у позааудиторний час (табл. 1).
Таблиця 1 – Застосування таксономії Блума у дистанційній та змішаній формах здобуття освіти
Рівні когнітивних цілей Час виконання завдань
Після заняття
(позааудиторна робота)
Під час заняття
(онлайн або
в аудиторії)
До заняття
(позааудиторна робота)
Використання педагогічної таксономії дає можливість учасникам освітнього процесу ставити конкретні навчальні цілі поступово на кожному рівні піраміди Блума та досягати їх.
Рис. 1. Класифікаційні рівні засвоєння інформації студентами за таксономією Блума
В умовах сучасності, коли вища освіта здобувається у різних формах або в їх поєднанні, представимо ефективність застосування таксономії освітніх цілей Б. Блума у дистанційній та змішаній формах здобуття освіти. Студентам попередньо надається навчальний матеріал для вивчення й осмислення, а опрацювання здобутих знань під час розв’язання задач, складання аналітичних таблиць і діаграм відбувається у співпраці з викладачем на занятті. Не кожен студент здатний опановувати знання за рівнями застосування, аналізу самостійно. Це може бути онлайн-заняття при дистанційній формі навчання або в аудиторії при змішаній. Допомога викладача в процесі застосування й аналізу знань студентами сприяє індивідуальному просуванню студента по наступним двом сходинкам таксономії – таким рівням як синтез і оцінювання – формуванню більш високого рівня мисленнєвої діяльності особистості. На перших заняттях вивчення курсу здобуття знань студентами за рівнями синтезу та оцінювання проходить під патронатом педагога на занятті, а в подальшому переноситься на самостійну роботу у позааудиторний час (табл. 1).
Таблиця 1 – Застосування таксономії Блума у дистанційній та змішаній формах здобуття освіти
Рівні когнітивних цілей Час виконання завдань
Після заняття
(позааудиторна робота)
Під час заняття
(онлайн або
в аудиторії)
До заняття
(позааудиторна робота)
Використання педагогічної таксономії дає можливість учасникам освітнього процесу ставити конкретні навчальні цілі поступово на кожному рівні піраміди Блума та досягати їх.
Full Text:
PDF