Остання редакція: 2017-07-11
Тези доповіді
Усадкова пористість (shrinkage) – скупчення пустот, які утворилися у виливках у значних зонах у результаті усадки в тих місцях виливка, які тверділи останніми без доступу до них розплавленого металу [1].
Усадкова пористість – дефект який часто розміщується під основною усадковою раковиню, або в місцях потовщення деталі. Усадкова пористість і раковини в місцях потовщення виливка зазвичай пов’язані із невдалою конструкцією деталі або ливниковою системою виливка. Тому особливо тяжко виправляти такі дефекти в умовах виробництва – це пов’язано із можливими змінами технологічних процесів і обладнання, що не дозволить виготовити виливки у відповідні терміни.
На підприємстві ДП «Київський бронетанковий завод» виливок «Важіль рульової тяги», який встановлюється на БТР-3ДА мав брак.
Рисунок 1.3 – Проблеми усадкового характеру у виливку «Важіль рульової тяги» пов’язані із неправильно спроектованою пресформою
Вивчення дефекту вказало на його приналежність до усадкових, і він був ідентифікований як усадкова пористість. Даний виливок виготовляли за технологією моделей, що витоплюються, а причиною дефекту була невдала конструкція пресформи для моделі. Для того щоб усунути недоліки і виготовити пресформу необхідний певний час.
Для того щоб продовжити роботу із старою пресформою було запропоновано декілька варіантів вирішення проблеми: збільшення надливів вручну, змінити теплоакумулювальну здатність форми, перенести ливникову систему в інше місце на виливку. Запропоновані варіанти дозволили б продовжити виробництво даної деталі дещо збільшивши її трудоємність.
Переміщення ливникової системи було відкинуто внаслідок того, що це утруднило б подальшу механічну обробку деталі – виникнення «бієнія» на токарному станку, неможливість закріплення деталі бо деталь кріпиться за один із надливів. Зміна теплоакумулювальної здатності форми була визнана занадто трудоємкою і недоцільною.
Єдиним і найдоцільнішим варіантом є збільшення надливів і стояка вручну. Промоделювавши заливання металу за допомогою ЕОМ знайшли відповідні висоти надливів і стояка. Для експерименту було виготовлено чотири моделі і на них змінено висоти, відповідно до результатів обрахунків.
Рисунок 1.2 – Експерементальна модель виливка «Важіль рульової тяги» до БТР-3ДА
Експерементальні моделі не мали відповідних дефектів і дозволили прийняти рішення про тимчасовий випуск виливка «Важіль рульової тяги» за допомогою старої пресформи для моделей.