Наукові конференції України, НОВІ МАТЕРІАЛИ І ТЕХНОЛОГІЇ В МАШИНОБУДУВАННІ-2024

Розмір шрифту: 
ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ОСНОВ ФОРМОУТВОРЕННЯ
І. О. Осипенко, А. П. Білий, О. П. Білий, Д. Ю. Якименко

Остання редакція: 2024-02-23

Тези доповіді


Формоутворення – це, у більшості випадків, процес створення виробів з різноманітних матеріалів за різними способами [1, 2]. Цей процес є невід'ємною частиною багатьох галузей промисловості, таких як машинобудування, авіаційна та автомобільна промисловість, будівельна галузь та інші.

Теоретичні основи формоутворення базуються на розумінні властивостей матеріалів, їх поведінки при зміні температури та тиску, а також на знаннях про різні технології формоутворення.

Одним з головних аспектів формоутворення є вибір матеріалу (суміші), з якого буде виготовлена ливарна форма та стрижні. Такий матеріал (суміш) повинен мати високу міцність на стиск, стійкість до температурних змін в хімічно-агресивних середовищах. Крім того, матеріал повинен бути легким у роботі (технологічним), не дорогим та не дефіцитним, мати вітчизняне походження.

Після вибору матеріалу для ливарної форми та стрижнів, відбувається процес самого формоутворення. Зазвичай, цей процес, в залежності від технології та властивостей матеріалу (суміші), в загальному вигляді має наступні етапи:

  1. Змащення оснащення спеціальним розчином, щоб запобігти прилипанню суміші до стінок форми.
  2. Заповнення оснащення сумішшю.
  3. Затвердіння суміші.
  4. Видалення моделі виливка з затверділої суміші – ливарної півформи.
  5. Нанесення вогнетривкої протипригарної фарби на робочі поверхні півформи.
  6. Спарювання та скріплення півформ між собою.
  7. Заливання ливарної форми розплавом виливка.
  8. Затвердіння та охолодження виливка у ливарній формі.
  9. Видалення з ливарної форми виливка шляхом її руйнування.
  10. Очищення та додаткова обробка виливка.

Важливим аспектом формоутворення є також дизайн виробу – виливка (особливо для художніх виливків). Дизайн повинен бути не тільки естетичним, але й функціональним, з урахуванням властивостей матеріалу та технології формоутворення.

Для таких виливків зовнішній вигляд – один з основних показників якості, який багато в чому залежить від властивостей протипригарної фарби. У свою чергу, криюча та протипригарна властивість будь якої протипригарної фарби залежать від кількості та властивостей їх вогнетривкого наповнювача.

Виходячи з цього, наступним кроком у розвитку и підвищення якості художнього литва є розробка протипригарних фарб (покриттів) що на мають вогнетривкого наповнювача.

Отже, теоретичні основи формоутворення полягають в розумінні властивостей матеріалів та технологій, які використовуються в процесі створення виробів. Вірне використання цих основ може допомогти підвищити якість виробів та знизити витрати на виробництво.

 

Перелік посилань

1. Solonenko L. I., Repiakh S. I., Uzlov K. I., Mamuzich I., Kimstach T. V., Bilyi O. P. Kinetics of quartz sand and its mixtures drying by microwave radiation. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2021. №1. Рp. 68-77. https://doi.org/10.33271/nvngu/2021-1/068.

2. Дорошенко С. П., Дробязко В. Н., Ващенко К. И. Получение отливок без пригара в песчанных формах. – М. : Машиностроение, 1978. -233 с.


Ключові слова


ЕТАПИ ФОРМОУТВОРЕННЯ, ЛИВАРНЯ ФОРМА, ЯКІСТЬ ВИРОБІВ

Full Text: PDF