Остання редакція: 2021-01-02
Тези доповіді
Перед тим, як приступити до навчання студентів у вищому навчальному закладі, їх потрібно набрати. Традиційно набір на 1 курс є непростим процесом як для самих вступників, так і для співробітників університетів. Особливо це стосується базових інженерних спеціальностей.
Вступникам невідомо, наскільки ці спеціальності є важливими для національної економіки. Їм також нічого невідомо про перспективи майбутнього працевлаштування та подальшого розвитку особистості. Як наслідок, вони вибирають загальновизнані популярні напрями гуманітарного плану, а з технічного профілю – різні комп’ютерні спеціальності, конкурс на які залишає невисоку ймовірність розраховувати на бюджетні місця.
У табл. 1 наведено результати вступної компанії 2019 року по технічним спеціальностям КПІ ім. І. Сікорського. У колонці 1 вказано номери та назви спеціальностей, у другій – факультети, які проводять по ним навчання, у третій колонці – максимальний обсяг бюджетних місць, у четвертій – конкурс (кількість заяв поділена на кількість бюджетних місць), в останній – ефективність набору (заповнення бюджетних місць).
Таблиця 1 – Результати набору студентів на технічні спеціальності КПІ ім. Ігоря Сікорського у 2019 році
Примітка: Набір на спеціальності 132 і 136 у 2020 році здійснює створений на базі ІФФ і ЗФ Інститут Матеріалознавства та зварювання ім. Є.О. Патона
Порівняно з 2017 роком, на спеціальність «Матеріалознавство» у 2019 році кількість бюджетних місць було значною мірою збільшено (рис. 1), враховуючи знаний попит на фахівців цієї спеціальності.
Переважна більшість спеціальностей із табл. 1 додатково користується особливою підтримкою, згідно Умов прийому до ВНЗ України. Ця підтримка полягає у збільшенні реального конкурсного бала вступника множенням його на галузевий коефіцієнт 1,02. Студенти отримують підвищені, у порівнянні з іншими, стипендії.
Рисунок 1. Кількість поданих заяв на спеціальності інженерно-фізичного факультету (ІФФ)
Вказані заходи, однак, не додали особливої популярності спеціальностям: не усі бюджетні місця було заповнено. При цьому слід звернути увагу, що конкурс за поданими заявами не є визначальним фактором: є спеціальності із конкурсом більше 5 заяв на місце, проте бюджетні місця усе одно не заповнено. Провідну роль, очевидно, зіграла системна робота із контингентом.
Сучасний світ неможливий без створення нових матеріалів і технологій. Це очевидно майже для кожного, але мало кому відомо, де і як само їх створюють. В тому числі у лабораторіях Інженерно-фізичного факультету (ІФФ). Найкраща на сьогодні лабораторна база, великий обсяг наукової тематики, в т.ч . для оборонного комплексу, широке залучення студентів до перспективних досліджень, стажування і працевлаштування у провідних закордонних фірмах – це все також про ІФФ, але широкому загалу ця інформація не доноситься у потрібній формі.
За останній рік створено профорієнтаційні ролики і короткометражні фільми, які розкривають переваги професії Матеріалознавця та Металурга, знайомлять із визначними особистостями, які досягли успіху у цих професіях, показують наукові розробки, які змінюють світ уже сьогодні. Але для того, щоб їх побачити, потрібно спеціально зайти на сайт факультету або Приймальної комісії КПІ ім. І. Сікорського. Тому більшість користувачів Інтернету не зустрічається з інформацією щодо цих розробок.
Протягом літа 2019 року зроблено спробу організувати активну рекламу спеціальностей ІФФ в Інтернеті із залученням професійних фахівців. Було проаналізовано окремі групи аудиторії користувачів та розділено їх за інтересами. Згідно цих даних, розроблено відповідну ілюстративну і відеопродукцію, з обов’язковим переходом на сайт ІФФ. Це дало змогу деякою мірою підвищити відвідуваність сайту і кількість заяв, поданих до вступу на факультет; кількість переглядів фільму про Матеріалознавство значно зросла. Отже, такий шлях агітації можна вважати вірним, але його слід надалі удосконалювати.
До створення агітаційних матеріалів у Всесвітній мережі мають підключитися роботодавці. Вони вже прийшли до висновку, що відчувається реальний дефіцит фахівців у Матеріалознавстві, Металургії та Ливарному виробництві. Кожне підприємство або фірма для підвищення популярності і пошуку нових партнерів створює і розповсюджує відеоматеріали щодо профілю своєї діяльності, успіхів у роботі, планів розвитку і розширення. Якщо спрямувати ці матеріали не тільки на потенційних бізнес-партнерів, а й на вступників університетів, потенційно майбутніх своїх співробітників, це створить додаткові стимули на визначальному для них етапі вибору професії.